
Kuka olet, mitä teet työksesi?
Maarit Varvikko,
kehitysvammahuolto, sosiaalityöntekijä.
Tapaan asiakkaita ja vanhempia.
Asiakkaat ovat kehitysvammaisia vauvasta ja vaariin.
Arvioidaan tilanne ja mitä palveluja tarvitsee.
Nuori asiakas voi hakea opiskelemaan,
vanhempi kehitysvammainen voi myös opiskella.
Riippuu elämäntilanteesta ja kiinnostuksesta.
Mitä voi kehitysvammainen henkilö tehdä työkseen?
Suojatyötä
päivä- tai työtoimintapaikassa etsitään kullekin sopiva työpaikka.
Asuuko suurin osa kehitysvammaisista asuntolassa?
Asuntolassa asuvan
palveluntarvetta. arvioidaan,
onko palvelut sopivat, tarvitseeko
enemmän apua tai ohjausta.
On yksin asuvia ja
joku asuu parisuhteessa,
jollain voi olla lapsia,
voi myös saada kotihoidon ohjausta.
Moni kotona
asuva tarvitsee sitä.
Kun ihminen tulee maailmaan, mitä hänestä katsotaan?
Vammaisuutta.
Vammaisneuvolassa arvioidaan kehitysvammaisuutta.
Vanhemmat ovat mukana asioissa.
Sosiaalityöntekijä kertoo kerhoista ja leireistä.
Varmasti tulee pettymyksiä ja epäonnistumisia,
mutta olen tyytyväinen työssäni.