Helenan haastattelu 

Mikä on  nimesi?
Helena Pelkonen

Mitä teet työksesi?
Työskentelen kehitysvammaisten ihmisten parissa.

Mitkä ovat harrastuksesi?
Harrastuksenani on tällä hetkellä opiskelu, joka vie kaiken aikani.
Opiskelu on mielenkiintoista.

Mikä sinusta tulee isona?
Isona minusta tulee sosionomi. Toivottavasti hyvä kumppani ihmisille.

Mitkä  ovat suunnitelmat valmistumisesi jälkeen?
Näillä näkymin palaan omiin töihin.  1  6  2007
Koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Elämä on avoin kirja.

Mitä sinä ajattelet luonnon tuhlaamisesta ja yleensäkin tuhlaamisesta?
Minusta se on surullista, sillä luonto uusiutuu hitaasti tai ei ollenkaan.
Me tarvitsemme luontoa oman hyvinvointimme edistämiseksi ja säilymiseksi.

Miten voidaan ehkäistä ettei ihminen tuhlaa luontoa?
Onpas vaikea kysymys! Meidän tulisi tehdä luontoa säästäviä valintoja. Esimerkiksi metsiä harvennettaisiin siten, että siellä olisi kaiken ikäistä puustoa. Minä säästän mielelläni sähköä ja vettä. Käyn suihkussa nopeasti ja laitan hanan välillä kiinni.

Miten ihmiset kierrättäisivät tavaroita enemmän?
 Rikkinäisiä tavaroita voi korjata itse tai viedä ne korjattavaksi. Arvostus vanhaan käyttötavaraan saisi nousta. Aina ei tarvitse ostaa uutta tavaraa muodin  vaihtuessa. Kierrätys on  erilaista eri kulttuureissa. Siellä missä on puutetta niin kierrätys on luovaa ja elintärkeää ihmisille.
Ihmisten nöyryys luontoa kohtaan olisi muututtava. Luonto on paljon suurempi kuin me ihmiset.