Mistä olet kotoisin?
Joukko ihmisiä vastaa kysymykseen sanomalla, ei mistään. Lapsuudessa on muutettu niin usein, eikä juuria ole  päässyt  syntymään. Harva on asunut koko ikänsä lapsuudenkodissaan, samassa talossa missä vanhempansa. Miten paljon ihmisten nykyiset asunnot tuntuu kodilta? Oma koti on enemmän kuin seinät ja katto. Siihen liittyy tunnesiteitä, kaikkine puutteineen se on tärkeä ja rakas paikka.

Uudessa kodissa tulee asua ainakin viisivuotta, niin siitä tulee oikeasti koti. Sinä aikana on ehtinyt viettää talossa täyttä elämää. Vanhan kodin jättäminen on haikeaa. Muutossa jää asunto ja kappale elettyä elämää, paljon muuttaneille on tärkeätä tunnetavarat. Ne kulkevat paikasta toiseen, ja tekevät olon kotoisaksi uudessakin paikassa.

Kirjoitti Paula Särkkä


Väinö linnan elämästä kertova näyttely
Minä tykkään paljon käydä  kirjastossa lainaamassa kirjoja jotka liittyy historiaan ja lueskella niitä kirjoja. Sitten minä kävin Tampere-päivillä mun kaverini kanssa. Me käytiin Väinö Linnan aukiolla. Verstaalla oli näyttely itse kirjailija Väinö Linnan elämästä. Siitä mitä hän teki nuoruudessa ja kirjoitti. Täällä pohjantähden alla  kirjan hän kirjoitti hyvin vanhalla kirjoituskoneella. Ja vielä kirjan Tuntematomasta sotilaasta. Niistä on varmaan monta painosta  tehty joita ihmiset lukevat.

Kirjoitti Seija Honkanen