Timon
kotisivu
Asuminen
Nimeni on Timo
Seppälä asun
pirkkalassa.
Pirkkala on Tampereen
naapurikunta. Muutin pois
vanhempien
luota vammaisten asuntolaan 1992 alussa. Vuoden 1992 lokakuussa muutin
vuokralle Pirkkalan Vanhustentalon
rivitaloon.
Rivitalossa asuu vanhuksia mutta se haittaa minua koska saan tehdä
mitä halua.
Teen
vaikka ruokaa itseselleni eikä kukaan sano koska ruokailen. Asuntoni on rivitalo
30 neliön yksiö
jossa on pieni terassi.
Koulutus
Kävin kaksi vuotta
kansakoulua jonka
jälkeen kävin seitsemän vuotta Suupan erityiskoulua.
Koulun
jälkeen menin vuodeksi Lehtimäen erityskansanopistoon.
Opiskelun jälkeen olin kotona vuoden.
Vuoden jälkeen
lähdin jälleen opiskelemaan. Opiskelu paikkana oli Hoikan
kansanopisto.
Opiskelu kesti myös vuoden.
Työelämä
Opiskelun
jälkeen rupesin miettimään
työelämää. Pääsin
syksyllä 1979 Tampereen
suojatyökeskukseen töihin.
Suojatyökeskus on Kehitysvammaisten työpaikka. Olin ensiksi
vaihetyö puolella ja myöhemmin metallipuolella.
Suojatyökeskuksessa olin kahdeksan ja puolivuotta vuotta
töissä.
Lähdin sen jälkeen Nokian Invalidi
työkeskukseen. Siellä
olin seittemän
vuotta.
Nokian
Invalidi työkeskus lopetettiin 1994 vuoden keväällä.
Olisin
päässyt takaisin suojatyökeskukseen mutta en halunnut
mennä.
Keväästä 1994-97 kevääseen olin
kotona ja auttelin vanhuksia erilaisissa asioissa esim.
kaupassa käynnissä.
Vuoden
1997 huhtikuussa pääsin töihin Kehitysvammaisten Tukiliittoon.
Työtehtäväni on toimistotyöntekijä.
Vuosi töihin tuloni jälkeen aloitin oppisopimuksen. Opiskelu
kesti kolme vuotta.
Oppisopimuksessa olimme 80% töissä ja loput 20% olimme
koulussa.
Koulutus tapahtui Tampereen kauppaoppilaitoksessa kaksi vuotta ja
vuoden TAKK:ssa vuoden.
Olimme vuoden määräaikaisella vuoden jonka jälkeen
minusta tuli vakituinen toimistotyöntekijä.
Työtehtävänä
minä haen esim. junalippuja.
Olen myös kopiointi vastaava joka vastaa kopiokoneen huolto ja tarvikkeiden tilaamisesta.
Seittemän vuotta sitten
kehitysvammaiset perustimme oman
yhdistyksen.
Yhdistyksen nimi
on Me
Itse ry. Yhdistyksen Taustatyöntekijänä toimi Markku
Vellas jonka alaisena toimin.
Tein Tukiliiton ja Me Itse
Ry:n
kanssa töitä yhdessä vuoden 2005 loppuun.
Jonka jälkeen teen enimmäkseen Tukiliiton
työtehtävissä.
Harrastus
Harrastan myös
Boccia
peliä. Boccia peli on pallo peli. Siinä on kaksi kolme
hengen
joukkuetta.
Jokaisella pelaajalla on
kaksi palloa. Pallot ovat
kahden
värisiä. Näillä
palloilla yritetään
maalipalloa lähemmäksi. Olen harrastanut
tätä
peliä kolmisen vuotta.
Meillä on reenit
kerran viikossa ja
olemme käyneet
myös kilpailuissa
hakemassa kokemusta.
Olimme 10.02.2006 Tampereella
Kaukajärven palloiluhallssa Boccia
kilpailussa.
Siellä oli kaksi eri
sarjaa. a-sarja ja b-sarja. Minä pelasin b-sarjassa kahden kaverin
kanssa.
Sijoituimme kolmanneksi ja saimme jokainen
henkilökohtaisen pokaalin. ja pääsemme ensivuonna
pelaamaan a-sarjaan. Meillä oli toinen joukkue a-sarjassa ja he
tippuivat takaisin b-sarjaan.
työ
sähköpostini on timo.seppala@kvtl.fi
Koti sähköpostini on timo.seppala2@kolumbus.fi
Lisätietoja
Bocciasta
Boccia historia
Suomen Invalidien
Urheiluliitto
Haastattelu
Oili Jyrkämän
haastattelu
Työpaikka
Tukiliiton sivut
Me Itse Ry:n sivut
Koulutus
Lehtimäen
opisto
Hoikan opisto
Tampereen
kauppaoppilaitos
Takk
Työntekijäksi
Tukiliittoon