Oili
Jyrkämän haastattelu
Kuva Sammaljoki Tupu Haastattelu Timo
Seppälä
Oili
Jyrkämä Sorsapuistossa viime vuoden
kesällä Vertaansa vailla projektin alussa.
Kehitysvammaisten
Tukiliitossa alkoi 2005 uusia projekteja. Yksi niistä oli
Vertaansa vaille Projekti.
Päätin haastatella
tämän projektin päällikköä.
Kysyin häneltä sopisiko
hänelle haastattelu verkkotoimittaja kurssia varten.
Tapasin hänet tammikuussa
hänen toimisto huoneessaan.
Haastattelu sujui leppoisissa tunnelmissa.
Vertaansa vaille projekti alkoi 2005
vuoden kesällä.
Projektin esitteessä kerrotaan.
Vertaansa vailla -projekti saattaa yhteen erityistä tukea
tarvitsevien pienten lasten vanhempia jakamaan kokemuksia muiden kanssa.
Kuka sinä
olet?
Olen nimeltäni Oili
Jyrkämä, olen Vertaansa vailla -projektin
päällikkö.
Missä
päin Suomea sinä olet syntynyt?
Olen aivan paljasjalkainen
tamperelainen.
Missä
sinä asut?
Tällä hetkellä asun
täällä Tampereella, lähellä
Pyhäjärveä
Hatanpään kaupunginosassa.
Lähellä Arboretumia.
Oletko sinä
aviossa?
Olen eronnut ja minulla on yksi poika
joka on 25 -vuotias ja hän opiskelee tällä hetkellä
Helsingissä.
Asun tällä hetkellä
yksin.
Mikä
sinä olet koulutukseltasi?
Olen ensimmäiseltäni
koulutukseltani sosiaalityöntekijä.
Opintojeni jälkeen lähdin vielä opiskelemaan
työnohjaajaksi ja paljon olen tehnyt sosiaalityötä.
Ensimmäiseksi täällä Tampereella. Tampereella
sosiaalivirastossa vammaispalvelujen
sosiaalityöntelijänä. Olen ollut myös
työpaikkojen työssä tekemässä
työntekijöiden kuntoutus systeemiä valtionhallinnossa.
Olen tullut Tukiliittoon järjestön kautta. Olen ollut
viimeksi kolme vuotta Mannerheimin lastensuojelunliiton.
Tampereen osaston toiminnassa, mukana projektissa mukana jossa
työskentelin juuri eronneiden perheiden parissa. Siellä
toimittiin palvelujen ja vertaisryhmien kautta ja avulla.
Tiesitkö
Tukiliitosta mitään ennen tänne tuloasi?
Kyllä tiesin Kehitysvammaisten
Tukiliitosta. Kuten muistakin vammaisjärjestöistä.
Mitä
sinä teet täällä Tukiliitossa?
Tämmöisen pienehkön
projektin päällikkö tekee kaikkea mahdollista.
Maan ja taivaan väliltä kaikki mitä projektiin kuuluu.
Organisoin tätä uutta toimintaa.
Että saataisiin syntymään näitä vanhempien
vertaistuki ryhmiä, Sitten koulutan näitten johtajainryhmien
ohjaajia. Pidän paljon tämmöisiä luento
tilaisuuksia aihepiiristä.
Jotta näen kohtaan ihmisiä ja tarvitsee tätä
toimintaa ja innosta heitä kerron tästä mahdollisuudesta.
Sitten on myös lukuisa
määrä muuta tiedottamista Sitten myös talouden
seurantaa mitä projektiin kuuluu.
Ja hyvin monenlaista
Onko sinulla
harrastuksia ja minkälaisia?
Välillä tuntuu että
työ on aika pitkälle harrastus. Yritän harrastaa
muutakin.
Nyt on mukava talvi niin on mukava hiihto mahdollisuudet. Niin olen
hiihtänyt paljon. Myös sauvakävelen.
Aloitin kuntosalilla käymisen toissa viikolla. Luen kirjoja kun
kerkiän.
Kävisin elokuvissakin, mutta se on jäänyt
vähemmälle.
Kiitos Oili
Jyrkämälle haastattelusta