Boccia
harrastuksena
Historiassa
kerrotaan että vastaavaa peliä olisi pelattu Egyptissä
5000 vuotta ennen
Kristusta.
Nykyinen
Boccia
Tänä
päivänä boccia
peli on Italian kansallispeli
Boccia
peliä voi
pelata kaikki sukupuolesta
Boccia
säännöt ovat erittäin selkeät
ja helpot. Boccia säännöt löydät sivulta Boccia säännöt
Suomessa
Boccia peli on suosituin ja
harrastetuin vammaisurheilulaji.
Myös
pohjoismaissa se on eniten harrastetuin
Boccia
peliä voi harrastaa ulkona ja sisällä. Ulkona
pelatessa pallot ovat muovipalloja. Sisällä pallot ovat
nahkasia.
Ulko boccia kilpailu
kangasalla
Pelialustana
käy mikä tahansa tasainen
paikka.
Boccia
pelin suosioon vaikuttaa se että sitä voi pelata vammaiset
että vammattomat
Lajin
pelaaminen ei vaadi fyysisistä tai vaikeita pallon
käsittelyä.
Boccia pelataan kahdella joukkueella.
Joukkueeseen
kuuluu kolme henkilöä joilla
on kullakin kaksi palloa. Palloja on 13
kappaletta.
Yksi
palloista niin sanottu maalipallo on yleensä valkoinen.
Kaksi muuta pallo väriä on yleensä punainen ja sininen.
Boccia
kilpailuja
järjestetään ympäri suomea.
Tarkempia
tietoja saat Lisätietoja www.it-lehti.fi
aiemmat
numerot 1-2 2002 sivu 84.
Pelaamisen
tarkoituksena on keskittyä oman pelin suorittamiseen eikä
toisten kyttäämiseen.
Näin
peli on mielekästä ja on mukavaa yhdessä oloa. Kun
puhumme kilpa bocciasta
niin suomessa riittää töitä vuosiksi eteenpäin.
Paraolympia
lajina boccia
Vaikeavammaisten
bocciassa kourua
käyttävät
ne henkilöt, jotka eivät syystä
Suomessa
vaikeavammaiset boccian pelaajat eivät joko tiedä tai sitten
vierastavat
pelaamista kourujen avulla.
He saavat
käyttää avustajaa pelin aikana. Pelaaja
sanoo avustajalle mihin suuntaan kourua tulisi siirtää.
Avustaja
seisoo koko
pelin ajan selkä pelikenttää kohti.
Suomessa
boccian
tulevaisuus harrastelijoiden keskuudessa näyttää
hyvältä.
Sillä
kun suuret
ikäluokat lähestyvät eläkeikää ja
vapaa-aika tulee lisääntymään.
Boccia
pelin
uhkana on vain yksi tekijä boccia ei kiinnosta nuoria. Nuorten
saaminen mukaan
olisi nuorten sarjojen lisääminen.
Boccia
tulevaisuus kilpailulajina on päin
vastainen.
Kilpailut
kiinnostaa jos säännöt yksinkertaistettaisiin niin
boccia
suosio voisi alkaa kasvaa.
Kansainvälisellä
kilpailuissa olemme vasta
alkutaipaleella. Olemme Kansainvälisissä Vaikeavammaisten EM
ja MM kisoissa
vasta alkutaipaleella kohti menestystä.
Tavoitteena
meillä olisi lähteä
paraolympilaisiin.
Meiltä
se vaatii Kaikilta yhteistyötä ja yhteisen asia
viemistä eteenpäin kaikilla saroiila. Pelaajilta se tulee
vaatimaan kovaa ja
pitkäjänteistä harjoittelua ja vaikeavammaisten
keskuudessa kourujen käytön
lisäämistä harjoitteluissa.
Pallorintamalta
sen verran uutta tietoa, että liitto tuo maahan
Mamaku-nimisiä bocciapalloja,
jotka on hyväksytty virallisiksi SM-kilpailupalloiksi Suomessa.
Samat
pallot
ovat muuallakin maailmassa hyväksytty virallisiksi
kilpailupalloiksi.